17 nov. 2010

SKAPARGLÄDJE I ATELJÉN

 
Jovisst, äpplena faller ju inte så långt från päronträden.
Jag har alltid arbetat som bäst när jag har barnen omkring mig. Det är naturligt när man som jag arbetar hemifrån. Lokalen jag nyss lämnat blev aldrig den energirika plats som krävs när man ska skapa och inspirera nya ting. Istället har jag kommit fram till att den bästa platsen att arbeta med mina idéer är från ateljén här hemma. Lååååååååångsamt, men säkert växer den fram igen. Att flytta både privat och företag tar enorm energi. Tack alla vänner och kunder som ger glädje tillbaka. Det är då ny kraft skapas i de mötena som blir till nya idéer och önskemål.

På helgerna eller vardagarna efter skola och dagis är ateljén en härlig och skön plats att koppla av på. Just nu vill barnen, 6 och 4 år, gärna sy på symaskinen. En bit filt, lära sig fälla ner pressarfoten, byta tråd själv och sy små väskor eller bara sy en duk är ett superbra tillfälle att växa i sig själv.

När jag arbetade i skolan som slöjdlärare lärde jag eleverna hur de själva kunde använda symaskinerna redan efter någon vecka i årskurs 3. Då är de 9 år och kunskaperna sugs in på någon minut. Den kunskapen följer med långt upp i åldrarna, så mitt råd om du har små barn - Ge dem en egen, riktig sax, (en vass sådan. Ingen trög i plast). Visa dem hur man använder den och hur man bär den om man ska förflytta sig. Dina barn blir stolta över att kunna hantera ett verktyg, tränar sin finmotorik i lek och blir superduktiga på att själva klura, klippa och komma på egna lösningar.

Så nu är det dags att lämna dagens leveranser till Posten.

Mycket nöje i skapandet!
/Annette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar